Niedługo wakacje a po wakacjach nowy rok szkolny więc chciałabym zaproponować i przedstawić plan pracy dydaktyczno–wychowawczej dla grupy dzieci 3, 4, 5 – latków, na miesiąc wrzesień. Izabela Champel Nauczycielka Przedszkola w Nowej Wsi Lęborskiej Filia Lubowidz
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZEJ
dla grupy dzieci 3,4,5,6- latków
na miesiąc wrzesień
WITAMY NASZE PRZEDSZKOLE
Edukacja społeczno -moralna
1.Zwiedzanie przedszkola-wzbogacenie czynnego słownika dzieci związane z tematem ‘’Przedszkole’’. 2.Nauka rozpoznawania swojego znaczka w oparciu o różne ćwiczenia. 3.Zagospodarowanie kącików zabaw i zainteresowań- wspólne planowanie kącików . 4.Opiekowanie się dziećmi młodszymi- wprowadzenie zasady równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek i poszanowania dla działalności innych . 5.Wspólnie z nauczycielką porządkowanie zabawek w sali ,pomaganie przy wnoszeniu zabawek do ogrodu. 6.Odpowiednie korzystanie ze sprzętów i zabawek znajdujących się w przedszkolu. Rozumienie konsekwencji niewłaściwego ich użytkowania. Rozróżnianie pojęć :moje ,twoje, wspólne. Kształtowanie odpowiedzialności wobec cudzej i wspólnej własności.
Edukacja umysłowa
1.’’Miś Uszatek jest w przedszkolu’’- Cz. Janczarski ‘’Pierwszy dzień w przedszkolu’’- słuchanie opowiadania N. ilustrowanego zabawkami; misiem i lalką. 2.Powrócenie do wspomnień wakacyjnych i omówienie wybranych krajobrazów –morza ,gór ,jeziora ,lasu.(ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej). 3.Opowiadanie o zwierzętach spotykanych w okresie wakacji ewentualnych pobytach w ZOO (pokarmy zwierząt). 4.Przypomnienie wiersza „Przedszkolaczek”, nauka z dziećmi które są pierwszy rok w przedszkolu. 5.Ćwiczenia oddechowe(wdech i wydech). 6.Tworzenie razem z nauczycielką kącików zabaw ,wzbogacanie ich o akcesoria przyniesione z domu. 7.Zabawa dydaktyczna „Do kogo toczysz piłkę” -rozróżnianie imion dzieci. 8. Układanka obrazkowa „Moje zabawki”. 9. Słuchanie opowiadań Marii Kownackiej z książki „Wesołe Przedszkole” oraz Wandy Chotomskiej „Trzymaj się Kamil”. POJĘCIA MATEMATYCZNE 1.Określanie stosunków przestrzennych :w ,na, nad, pod, wysoko, nisko, wyżej, niżej...(‘’Przygotowanie do matematyki’’ s.10). 2.Zabawy figurami geometrycznymi .Słuchanie wiersza „ Pajacyk” w „Przewodnik metodyczny” „ABC Sześciolatka” . 3.Kolorowanie figur geometrycznych według wzoru-P.M,s.1.
Edukacja przyrodnicza 1.Zwiedzanie przedszkola i jego otoczenia :plac zabaw i ogród przedszkolny: - bezpieczna droga do przedszkola, zachowanie się dzieci przed budynkiem ,przechodzenie przez jezdnię , nie wychodzenie poza obręb obejścia przedszkola. 2.Zorganizowanie kącika przyrodniczego-wzbogacanie go o eksponaty przywiezione z wakacji.
Przygotowanie do nauki czytania i pisania
1.Wyodrębnianie zdań w mowie potocznej. 2.Tworzenie zdań-przeliczanie wyrazów w zdaniach. 3.Czytanie globalne wyrazów: sala, tablica(dzieci starsze czytanie swoich imion). 4.Kończenie rysunku „Plaża” ,”Góry” Przygotowanie do pisania s.1,6. 5.Kończenie rysunku żyrafy P.P s.2 6.Z młodszymi i potrzebującymi nauka trzymania narzędzia pisarskiego ołówek i kredka. Edukacja estetyczno –techniczno-muzyczna
1.Zamalowywanie konturów zabawek kredkami ołówkowymi lub świecowymi. 2.Odkrywanie właściwości klocków podczas zabaw konstrukcyjnych. 3.Składanki z części ‘’zabawki’’. 4.Rysunek postaci ludzkiej 6-latki. 5.Zabawa z piosenką ‘’Miś z laleczką’’ z „Nagrania dla dzieci” i „Jestem przedszkolakiem” z „Śpiewające brzdące”-4 lub „Maszerują przedszkolaki -1. 6.Nauka piosenki ‘’Wesołe przedszkole’’ z kasety ABC „ Słuchamy ,śpiewamy w przedszkolu i w szkole”. 7.Odgłosy nawiązujące do wakacji j .w. 8.Muzyka relaksacyjna j.w.
Edukacja zdrowotna
1.Kierowanie się zasadami bezpieczeństwa, na terenie przedszkola i poza nim. 2.Nauka prawidłowego oddychania (wdech- nos ,wydech -usta). 3.Jestem czysty- kiedy i dlaczego myjemy ręce, ciało i zęby.
Edukacja ruchowa
1.Zabawy ruchowe ZESZYT 4 nr.1 2.Ćw. gimnastyczne zestaw I z K. Wlaźnik s.192 pomoce- woreczki w dwóch kolorach ,dwie chorągiewki w tych samych kolorach 3.Ćw. poranne w w autora s.134-135 zestaw I-II 5.Zabawy ruchowe:” Zapamiętaj swoją parę”, „Znajdź swój znak!’’, ‘’Dzieci w domkach –dzieci na spacer!”.
ŻEGNAMY LATO
Edukacja społeczno -moralna
1.Zwrócenie uwagi na wycieranie obuwia o wycieraczkę –recytacja wiersza ‘’Słomianka’’. 2.Wdrażanie dzieci do odkładania zabawek na ustalone miejsce. 3.Rozmowy o letnich pracach na polu i w ogrodzie- rozumienie jej przydatności. 4.Przygotowanie dożynek w przedszkolu. 5.Kształtowanie przywiązania do tradycji ludowych. 6.Ze starszymi dziećmi ustalenie dyżurów (sala ,jadalnia, szatnia)-zasady pełnienia.
Edukacja umysłowa
1.Słuchanie wierszy o tematyce letniej a także ‘’O traktorze ‘’, ‘’Skąd mamy chleb’’, ‘’Chleb’’. 2.Poznanie historyjki obrazkowej ‘’Od ziarenka do bochenka chleba ‘’ w oparciu o opowiadanie Cz. Janczarskiego „Żyto i chleb”. 3.Oglądanie i rozpoznawanie podstawowych rodzajów zbóż :żyto, owies i pszenica. 4.Oglądanie ilustracji żniwa kiedyś a dziś. 5.Ćwiczenia mowy naśladujące pracę maszyn na polu.
POJĘCIA MATEMATYCZNE 1.Rozpoznawanie figur geometrycznych w przedmiotach. ”Przygotowanie do matematyki’’ -P.M, s.2. 2.Zapoznanie z aktualnym miesiącem WRZESIEŃ. 3.Porównywanie wielkości kłosów zbóż. 4..Liczby 1-4 w znaczeniu kardynalnym .
Edukacja przyrodnicza
1.Wycieczka do gospodarstwa rolnego –obejrzenie maszyn rolniczych ,przyswojenie sobie nazw maszyn i do czego służą. 2.Przynoszenie do kącika kłosów zbóż i ziaren zbóż, zabawa dydaktyczna ’’Kto rozpoznaje ziarna ,ten więcej zbierze’’- szybkie rozróżnianie ziaren kilku roślin; Z. Bogdanowicz’ ‘’Zabawy dydaktyczne ‘’s.182-183 3.Zbieranie darów z ogrodu :kwiaty ,owoce i warzywa.
Przygotowanie do nauki czytania i pisania 1.Przeliczanie wyrazów w zdaniach-nadawanie tytułów ilustracjom przedstawiającym porę LATO. 2.Czytanie globalne wyrazów :bułka, plon ,wieniec, traktor i kosa. 3.Zabawy z rymami-„Poznaję litery”,s.4 4.Wyodrębnianie i przeliczanie sylab w wyrazach-P.L,s.5,6. 4.Kończenie rysunku „Pieczywo”-P.P,s.38.
Edukacja estetyczno –techniczno-muzyczna
1.Zapoznanie z techniką wykonywania masy solnej, wykonywanie bułeczek i wszelkiego pieczywa. 2.Przygotowanie dekoracji na zabawę dożynkową. 3.Urządzenia techniczne w pracy rolnika. 4.Zabawa z piosenką „Mało nas do pieczenia chleba’’. 5.Nauka piosenki „Rolnicy” z „Poradnik do pracy z dziećmi 6- letnimi”. 6.Zabawa z piosenką „Owoce, owoce” z „Letnie nutki”. 7.Z młodszymi piosenka „Sen jabłuszka” z „Jesienne nutki”. Edukacja zdrowotna
1.Kierowanie się zasadami bezpieczeństwa ,na terenie przedszkola i poza nim. 2.Przestrzeganie zasad prawidłowego oddychania w pomieszczeniach ,na powietrzu-w różnych porach roku.
Edukacja ruchowa
1.Zabawy ruchowe ZESZYT IV nr.2 2.Ćw. gimnastyczne zestaw I z K. Wlaźnik s. 192 pomoce-woreczki w dwóch kolorach ,dwie chorągiewki w tych samych kolorach 3.ĆW.poranne w/w autora s.135-136 zestaw III-IV 4.Zabawy ruchowe: orientacyjno-porządkowa ‘’Kto cię woła’’, z elementem celowania ‘’Celowanie do kosza’’, ‘’Słonko świeci –deszcz pada’’.
PRZYSZŁA DO NAS JESIEŃ
DARY Z OGRODU I SADU
Edukacja społeczno -moralna
1.Podczas rozmów w zespole wdrażanie do zwyczaju kolejnego wypowiadania się .Przyswajanie form grzecznościowych. 2.Wdrażanie do wycierania obuwia przed wejściem do przedszkola. 3.Zwracanie uwagi na zachowanie dzieci sprzyjające utrzymaniu ładu w sali. 4.Rozmowy o pracach w ogrodzie-pomaganie domownikom w przekładaniu owoców do skrzyń i koszy. 5.Rozumienie wartości wspólnie podejmowanej pracy.
Edukacja umysłowa
1.Rozpoznawanie owoców i kwiatów jesieni: na tablicy , w kąciku przyrodniczym i w najbliższym otoczeniu. 2.Słuchanie wierszy „Jesień chodzi po lesie”, „Jesienią” –‘’Przewodnik metodyczny’’. 3.Opowiadanie treści obrazka „Owoce”-„Zaczynam czytać”, s.10. 4.Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej „Owoce”- ‘’Poznaję litery’’,s.7,10. 5.Nauka wiersza W .Grodzieńskiej „W sadzie”. 6.Wyjaśnienie pojęć :sad i ogród. 7.Humor i zabawa w wierszach „Na straganie” i „Rzepka”. 8.Założenie kącika zabaw „STRAGAN”. 9.Insenizowanie wiersza J .Brzechwy „Na straganie”. 10.Gruszka czy jabłko?(Zabawy na wyciszenie i spostrzeganie).
POJĘCIA MATEMATYCZNE
1.Wprowadzenie cyfry 1-P.M,s.33,34. 2.Wyodrębnianie zbiorów owoców i warzyw-P.M,s.6 3.Zbiór ,podzbiór P.M,s.9. 3.Orientacja przestrzenna :strona lewa i prawa –P.M,s.13,ćw.1. Edukacja przyrodnicza
1.Gromadzenie w kąciku przyrody darów jesieni z ogrodu i sadu: rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców , ich części jadalnych-„Przyroda”,s.3. 2.Wycieczki do ogrodu i sadu-obserwowanie owoców ,warzyw i kwiatów rosnących przy domach. 3.Zabawy do wyboru: ”Szukaj brakującego warzywa” ,”Pokrojone warzywa” lub „Znajdź inny kwiatek” -Z. Bogdanowicz s.132,133,134,135
Przygotowanie do nauki czytania i pisania 1.Czytanie globalne wyrazów :owoce, kapusta, burak, kwiaty, warzywa, pora, cebula, jesień. 2.Ćwiczenia w zakresie analizy i syntezy słuchowej-wyodrębnianie głoski w nagłosie wyrazu. 3.Wprowadzenie litery A,a na podstawie wyrazu aparat. Praca w książce P.L-12,13. 4.Zawieranie się wyrazu w wyrazie „tor”-P.L,s.8. 5.Rysowanie po śladzie „Owoce i warzywa”. 6.Wykonywanie ćwiczenia graficznego „Znaki”-P.P,s.7,8.
Edukacja estetyczno- techniczno -muzyczna
1.Wykonywanie kukiełek do inscenizacji wiersza J. Brzechwy „Na straganie”. 2.Wypełnianie konturów owoców lub warzyw kawałkami kolorowego papieru. 3.Przygotowanie soku z owoców i warzyw przy pomocy sokowirówki. 4.Zabawa z piosenką „Jabłuszko” –„Kalendarz muzyczny” s.21. 5.Nauka piosenki „Sen jabłuszka” z „Jesienne nutki”.
Edukacja zdrowotna
1.Zdawanie sobie sprawy z wartości odżywczej warzyw i owoców w tym rzepy, konieczności spożywania i mycia ,owoców i warzyw przed jedzeniem. 2.Jestem czysty. C.d.
Edukacja ruchowa
1.Zabawy ruchowe ZESZYT IV nr .3 2.Ćw. gimnastyczne zestaw I z K .Wlaźnik s.192 pomoce-woreczki w dwóch kolorach, dwie chorągiewki w tych samych kolorach 3.Ćw. poranne ww autora s.136-138 zestaw V-VI 4.Zabawy ruchowe: z elementem wspinania ‘’Zrywamy owoce’’, orientacyjno- porządkowa ‘’Wietrzyk wieje’ ’Trawińska s. 18, zabawa przy piosence’’ Buraczek’’. Owoce-z książki E .Wójcik s.17.
POZNAJĘ ZASADY RUCHU DROGOWEGO
Edukacja społeczno-moralna
1.Kształtowanie umiejętności świadomego przestrzegania zasad ruchu drogowego dla pieszych. 2.Otoczenie dzieci młodsze szczególną opieką podczas spacerów i wycieczek przez dzieci starsze. 3.Bezpieczne poruszanie się po drogach i ulicach. 4.Poznanie znaków drogowych( Przejście przez jezdnię, Uwaga dzieci !) Ze starszakami znaki nakazu, zakazu ,ostrzegawcze ,informacyjne –niektóre , zawarte w książce ABC sześciolatka „Przyroda...”.
Edukacja umysłowa
1.Słuchanie opowiadania „Zebra na ulicy”-„Przewodnik metodyczny”. 2.Omówienie roli zebry i świateł podczas ruchu drogowego .Bezpieczne przechodzenie przez jezdnię w wierszu „gdy zamierzasz przejść przez ulicę”. 3.Poznawanie znaczenia prostych znaków drogowych. Słuchanie wiersza „Kolorowe znaki”-„Przyroda...”s.54,55,56,57 oraz „Przewodnik metodyczny”. 4.Przygody wróbelka w opowiadaniu H. Łochockiej „Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę” . 5.Bezpieczna droga do przedszkola –historyjka obrazkowa w oparciu o książkę Karin Schupp „Spójrz w lewo, spójrz w prawo” . 6.Ćwiczenia ortofoniczne –naśladowanie odgłosu samochodu jadącego i zatrzymującego. 7.Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej –P.L,s.11 11 8.Wycieczka- „Zabawy na wyciszenie i spostrzeganie”. . POJĘCIA MATEMATYCZNE 1.Określanie strony lewej i prawej-P.M,s.14 ćw1,s.17 ćw. 2. 2.Wprowadzenie cyfry 2,wykonywanie zadań związanych z utrwalaniem cyfry 1,2-P.M,s.35,36 3.Klasyfikowanie znaków drogowych według znaczenia. 4.Dowolne układanki z figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
Edukacja przyrodnicza
1.Środki lokomocji- samochody osobowe i ciężarowe . 2.Znaki drogowe: nakazu, zakazu, ostrzegawcze, informacyjne.
Przygotowanie do nauki czytania i pisania
1.Wprowadzenie litery M, m na podstawie wyrazu mama. 2.Utrwalenie litery A,a. 3.Wyodrębnianie i przeliczanie głosek w wyrazach (2,3,4-głoskowych) P.L,s.7,8. 4.Akcentowanie głoski na końcu wyrazu. 5.Kończenie rysunku „Zebry”-P.P,s.13 6.Kolorowanie znaków drogowych-„Przyroda...”. 7.Czytanie globalne wyrazów: droga ,znaki, pasy, ulica. 8.Określanie liczby głosek w wyrazie –P.L,s.9. 9.Rysowanie drogi –P.P,s.4.
Edukacja estetyczno –techniczno-muzyczna
1.Wykonywanie znaków drogowych . 2.Ze starszymi oklejanie pudełek-samochód. 3.Kolorowanie pojazdów dla chętnych. 4.Sprawne i bezpieczne posługiwanie się nożyczkami . 5.Słuchanie i rozpoznawanie dźwięków z otoczenia . 6.Zabawa z piosenką „Będę kierowcą ”. 7.Nauka piosenki „Jesień” z „Śpiewające brzdące”-1.
Edukacja zdrowotna
1.Rola pasów bezpieczeństwa w czasie jazdy samochodem. 2.Bezpieczna droga do przedszkola i do domu.
Edukacja ruchowa
1. Zabawy ruchowe ZESZYT IV s.48 2. Ćwiczenia gimnastyczne zestaw I z K .Wlaźnik s.192,pomoce –woreczki w dwóch kolorach, dwie chorągiewki w tych samych kolorach.
3.Ćwiczenia poranne ww autora zestaw IV s.136 4.Zabawy ruchowe: -bieżna „Samochody”, -orientacyjno -porządkowa „Wiatr i liście” .
WRZESIEŃ DO REALIZACJI 1.Zbieranie informacji o dzieciach -ze starszymi badanie dojrzałości szkolnej; -ze wszystkimi badanie mowy; 2.Zorganizowanie zebrania z rodzicami. 3.Zaproszenie rodziców na uroczyste pasowanie 6-latków. 4.”Mini dożynki „w naszym przedszkolu, zaproszenie przedstawiciela Urzędu Gminy Nowa Wieś Lęborska w osobie pana wójta Ryszarda Wittke ,pana sołtysa wsi Lubo widz. 5.Zorganizowanie DNIA CHŁOPCA. 6.Po południu słuchanie wierszy Jana Brzechwy i Juliana Tuwima-przygotowanie do konkursu, praca z dzieckiem zdolnym.
PLAN OPRACOWANO NA PODSTAWIE: 1.Książek ABC sześciolatka. 2.ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI wieku. 3.K.Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu ”. 4.Zabawy ruchowe ZESZYT IV 5.Z.Bogdanowicz „Gry i zabawy dydaktyczne ”. 6.Rozkład materiału ABC sześciolatka. 7.K.Schupp „Historyjki o ruchu drogowym”. 8.H.Łochocka „Przygody wróbelka Elemelka”. 9.J.Brzechwa „Na straganie”. 10.Kalendarz muzyczny. 11.Przewodnik metodyczny ABC sześciolatka. 12.H.Trawińska”Zabawy rozwijające dla małych dzieci” . 13.Cz.Janczarski „Żyto i chleb” ,”Pierwszy dzień w przedszkolu”. 14.Zbiór wierszy o tematyce letniej i dożynkowej. 15.A.Erkert „Dzieci potrzebują ciszy’’- Zabawy na wyciszenie i spostrzeganie. 16.E.Wójcik „Gry i zabawy dla dzieci i młodzieży”. 17.W.Chotomska „Trzymaj się Kamil”. 18.M. Kownacka „Wesołe Przedszkole”. 19.G. Bigda, G.Grabowska ,E. Gruszczyk- Kolczyńska „Praca wychowawczo- dydaktyczna z dziećmi trzyletnimi w przedszkolu”. 20.Zbiór wierszy J. Brzechwy i J. Tuwima.
Opracowała: Izabela Champel Nauczycielka Przedszkola w Nowej Wsi Lęborskiej Filia Lubowidz
|